autorką artykułu jest Joanna Zasztowt – psycholog dziecięca

Przejście z przedszkola do szkoły to jedno z najważniejszych wydarzeń w życiu każdego dziecka. Szkoła stawia przed dzieckiem różnego rodzaju wymagania: uczenia się, odpowiedniego zachowania w klasie i w szkole, przestrzegania reguł, które są bardziej skomplikowane niż te obowiązujące w domu rodzinnym oraz relacji z nowymi kolegami i koleżankami. Do uzyskania tych wszystkich umiejętności niezbędne jest wsparcie rodziców oraz nowego wychowawcy. Wówczas wszelkie wymagania będą dla dziecka wielkim rozwojowym wyzwaniem, a nie zagrożeniem.Najlepszym momentem na wzmacnianie dziecka jest wspólnie spędzany wolny czas. Wystarczy trochę pomysłowości, aby wykorzystać naturalne  sytuacje, które zdarzają się  na co dzień w każdym domu i  w każdej rodzinie.

Aby dobrze wspierać dziecko w rozwoju, towarzyszyć mu  w nabywaniu kolejnych umiejętności, zdobywaniu wiedzy, warto pamiętać o kilku istotnych sprawach:

  • Najszybciej dziecko uczy się wtedy, kiedy zaspokojona jest potrzeba relacji (potrzeba bliskości, bezpieczeństwa, akceptacji, bycia zauważonym, przynależności, wzbogacania życia innych);
  • Nauka każdej kolejnej umiejętności jest długotrwałym procesem, który przechodzi przez różne etapy i wymaga opanowania wielu umiejętności cząstkowych;
  • Dziecko najszybciej uczy się, kiedy robi to dla siebie, a nie w odpowiedzi na nasze oczekiwania, po to żeby zasłużyć na jakąś nagrodę;
  • Podstawowym narzędziem nauki jest naśladowanie i trening;
  • Nie każda zmiana w zachowaniu dziecka jest rozwojowa, szczególnie wtedy gdy zachodzi pod wpływem strachu;
  • Dziecko łatwiej radzi sobie w życiu i uczy się nowych kolejnych rzeczy nawiązując relacje i radząc sobie z emocjami.

Rodzice przyszłych pierwszoklasistów najczęściej pytają o sferę emocjonalną. Otóż pierwszoklasista z miesiąca na miesiąc coraz lepiej powinien radzić sobie:

  • Z porażką- nie zniechęcać się szybko napotkanymi trudnościami (wykonywać polecenia pomimo, że np. nie lubi rysować lub pisać);
  • Adekwatnie wyrażać swoje emocje (szukać pomocy, gdy mu się coś nie uda, biec do dorosłego, by wyrazić swoją radość, potrzebować się przytulić, gdy jest mu smutno);
  • Z odraczaniem gratyfikacji (nagrody) oraz otrzymywaniem informacji zwrotnych na swój temat (nauczyciel musi sprawdzić i ocenić prace wielu uczniów).

Ostatnie wakacje przed szkołą.

DROGI RODZICU!!!

Rozmawiaj z dzieckiem o szkole, przedstawiają jako miejsce wielu ciekawych ludzi i nowych doświadczeń. Nie ujawniaj swoich niepokojów, pretensji, nie nastawiaj negatywnie wobec nauczycieli i szkoły jako takiej. Dziecko nie ma na to wpływu, a Twój niepokój może się udzielić  i jemu.

Korzystaj z organizowanych przez szkoły tzw. ,,drzwi otwartych’’, podczas których Ty i Twoje dziecko możecie zwiedzić szkołę, zorientować się gdzie jest stołówka, świetlica, gabinet pielęgniarki. Dziecko będzie miało szanse poznać nauczycieli, pedagoga i psychologa szkolnego oraz miło spędzić czas poznając nowych przyjaciół podczas ciekawych zabaw psychoedukacyjnych.

Zaplanuj 1 września jako dzień wyjątkowy, uroczysty dla całej rodziny. Urządź małe przyjęcie, spraw dziecku jakąś miłą niespodziankę (np.: prezent schowany w sekretnym miejscu, które dziecko samo musi znaleźć). Możesz zrobić zdjęcie do rodzinnego albumu albo powiesić je w szczególnym dla Twojego ,,pierwszaka’’ miejscu.

Bibliografia:

Brzezińska, A.L (2005) Psychologiczne portrety człowieka.  Gdańsk- Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne;

Brzezińska, A. L (2013) Ostatni dzwonek! Przygotowanie dziecka do szkoły. Remedium, 1 (239), 10-12;

Stein, A. (2012) Dziecko z bliska. Zbuduj szczęśliwą relację. Warszawa- Wydawnictwo Mamania.

autorką artykułu jest psycholog dziecięcy Joanna Zasztowt.